Fyzika je všude

Fakt! Dokonce je úplně všude kolem nás a my ji tak často využíváme a pracujeme s jejími poznatky, že si většinou ani neuvědomuje, že "děláme fyziku" - což je vlastně ta nejlepší vizitka.

Fyzika, jako předmět na základní škole, rozvíjí:

  • kritické myšlení a uvažování - hledáme odpověď na otázku "proč" a "jak"
  • představivost - nejen teorie, ale i praktické provedení
  • přirozenost - fyziku nejde přebít "lidskými" zákony
  • logiku - právě proto, že to funguje tak, tak z toho plyne ...
  • a to dokonce nejvíce ze všech školních předmětů.

Fyzika tedy nejvíce vyhovuje koumákům, badatelům, kutilům a vůbec přemýšlivým bádavým typům. Za to velký úspěch neslaví u dětí, kterým vyhovuje se vše naučit ze sešitu a pak to odříkat.

Na každou hodinu fyziky si nos

  • pastelky (Č - M - Z - Ž)
  • tužku / propisku / pero modré barvy
  • pravítko
  • lepidlo (vysunovací), nůžky
  • kalkulačku (jednoduchá - plus, mínus, krát, děleno)
  • sešit a učebnici

Testy, projekty, práce v týmech ...

Ve fyzice využíváme různé formy práce. Jejich cílem je pochopit podstatu, popřemýšlet a hledat řešení problémových úloh. Tyto pokusy, projekty, práce v týmech apod. slouží jako příprava pro souhrnnou práci (řekněme větší test).

Protože se jedná o přípravu tak v hodnocení často najdeš i slovní komentář, který slouží jako zpětná vazba na to, co ti už jde a na čem máš ještě zapracovat. Při těchto typech prací můžeš využívat skoro cokoli - souseda - vlastní poznámky napsané na lístečku - internet - sešit - učebnici - kalkulačku ...

Jeden z efektivních způsobů výuky je právě ten, když se s někým radíš a přemýšlíte o tom společně. Naopak bádání jen jediného člověka se řadí k nesmírně zdlouhavým, velmi náročným, a hlavně nejméně efektivním způsobům učení.

U většiny těchto činností volím váhu známky 3.

Čas od času pak ale napíšeme souhrnnou práci. Ta ověřuje, jestli ses poučil(a) z poskytnuté zpětné vazby a ověřuje i dovednosti a znalosti, které si již získal(a). Souhrnnou práci už zpracovává každý úplně sám/sama, bez pomůcek. Váha souhrnných prací je pak 5.

Ještě bych si dovolil připomenout, že čím více známek - tím je větší objektivita hodnocení. Vlastně tvá snaha by měla být získávat známky (nejlépe s komentářem) co nejčastěji. Poučit se z chyb a na základě z nich pak získat co nejlepší hodnocení v souhrnných pacích.

Co, když se nedaří

Je jasné, že ne vše jde každému - někdy se to prostě "jen" nepovede (znáš to - den "blbec"), někdo to zase potřebuje vysvětlit o trošku víc. Pro tyto situace nabízím "doučování" a "procvičování"

  • pro sedmáky - každý čtvrtek po obědě
  • pro deváťáky - každou středu po obědě

Je to jednoduché - stačí pro to jen něco udělat - přijít - a na "doučku" si to prostě znovu vysvětlíme. Jak dlouho to procvičujeme, záleží na tobě - klidně jen chvilku, prostě podle potřeby.

Tvořím pro dobré lidi.
Mgr. David Gajdošík  |   Netvořice

© 2003-2024 Mgr. David Gajdošík. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!