Matematika

V matematice počítáme plno příkladů - od základních kupeckých počtů (+, -, ., :) přes procenta až po příklady zapsaných pomocí písmenek.

Taky rýsujeme všelijaké obrazce, tělesa a jejich sítě. K tomu počítáme jejich obsahy, povrchy a objemy.

Na každou hodinu matematiky si nos

  • pastelky (Č - M - Z - Ž)
  • ořezanou tužku / propisku / pero modré barvy
  • 2x pravítko s ryskou, úhloměr
  • lepidlo (vysunovací), nůžky
  • kalkulačku (jednoduchá - plus, mínus, krát, děleno)
  • sešit a pracovní sešit


Učebnice matematiky

Ty si nech doma, do školy je nenos. Poslouží ti hlavně při domácí přípravě - třeba kdy jsi nemocný(á) či z jiného důvodu nechodíš do školy. Probíraná témata vidíš v eŽK, tak v nepřítomnosti se na ně podívej a pak se snaž pochopit z učebnice.

Pro přípravu ti poslouží i zjednodušené krátké texty uprostřed pracovního sešitu.


Nic negumuj a rozepisuj postup řešení

Snaž se pracovat, jak nejlíp umíš. Je ale normální, že lidi při práci běžně dělají chyby. Takže, když uděláš chybu, tak se vůbec nic neděje. Znovu si vysvětlíme, jak na to.

Jenže, když nerozepíšeš postup, nebo něco vygumuješ, tak já už můžu tak akorát konstatovat, že to máš špatně. Protože tam nemáš postup, nebo si ho vygumoval(a), tak nezjistím, kde vznikla příčina problému. A protože nevíme příčinu, tak nemáš šanci, jak se zlepšit.

Když tam ten postup rozepíšeš, a nic nevygumuješ, tak já se snažím najít kde vznikl problém. Na něj tě pak upozorním a ty tak máš šanci odstranit nedostatky a vylepšit tvé výukové dovednosti a návyky.

Chybu tedy nevidím jako problém, problém je, pokud se z chyb nepoučíš a děláš je pořád dokola.


Testy, práce v týmech ...

Každý týden se věnujeme nějakému tématu - a taky si to pak procvičíme "na známku". Často pracujeme i v týmech. Když se s někým radíš a přemýšlíte o tom společně, tak si učivo velmi dobře procvičíš a zafixuješ do paměti. Navíc se s podporou kamaráda(ky) cítíš pevněji v kramflecích. Práce v týmu tak patří k velmi efektivním způsobům výuky. Naopak bádání jen jediného člověka se řadí k nesmírně zdlouhavým, velmi náročným, a hlavně nejméně efektivním způsobům učení.

Tyto každotýdenní práce slouží jako příprava pro souhrnnou práci - tedy řekněme větší test na konci každého tématu.

Protože se jedná o přípravu tak v hodnocení často najdeš i slovní komentář, který slouží jako zpětná vazba na to, co ti už jde a na čem máš ještě zapracovat. U většiny těchto činností volím váhu známky 3.

Čas od času pak ale napíšeme souhrnnou práci. Ta ověřuje, jestli ses poučil(a) z poskytnuté zpětné vazby a ověřuje i dovednosti a znalosti, které si již získal(a). Souhrnnou práci už vypracovává každý úplně sám/sama. Váha souhrnných prací je pak 5.


Co udělat, ať se zlepším

Většinou stačí zapracovat na pár věcech:

Přehlednost je základ úspěchu

  • v řešení příkladu je potřeba se vyznat
  • používej pastelky, barevně si vyznač, co patří k sobě, v náčrtcích pak jednou barvou, co znáš, a jinou co neznáš
  • pomocné výpočty si piš někde na kraj
  • hlavní výpočet pěkně rozepisuj pod sebe - čím více si to rozepíšeš, tím méně chyb uděláš
  • lepší je napsat o dva řádky víc, než udělat chyby
  • hlavně nepiš nic nad závorku - v tom děláš nejvíce chyb

Spočítej si ty samé cvičení, které jsme dělali ve škole

  • fakt, normálně si zakryj postup ze školy a vypočítej si to znovu sám(a)
  • přemýšlej u toho, proč to děláš zrovna takto

Každý den si to procvič doma

  • opakování je matka moudrosti
  • doporučuji si udělat 4-5 příkladů každý den doma, klidně znovu ty, co jsme počítali ve škole
  • raději málo a často, než jednou hrozně moc příkladů
  • klidně mi je můžeš donést do školy ukázat a můžeme probrat, co ji nejde a vysvětlit si, čemu nerozumíš
  • příklady mohou být jakékoli, ale na témata, která zrovna probíráme. Klidně si najdi i vlastní, např.:
  • na internetu (je jich tam opravdu hodně)
  • v učebnicích (ty máš doma a jsou tam příklady i s výsledky na kocích učebnic)
  • v pracovním sešitu, který využíváme ve škole


Co když se nedaří

Je jasné, že ne vše jde každému - někdy se to prostě "jen" nepovede (znáš to - den "blbec"), někdo to zase potřebuje vysvětlit o trošku víc. Pro tyto situace nabízím "doučování" a "procvičování". Jedná se o mou vlastní iniciativu.

  • pro sedmáky - každý čtvrtek po obědě
  • pro deváťáky - každou středu po obědě
  • pro deváťáky k přijímačkám - procvičování každé úterý ráno, od 7:00 hod.

Je to jednoduché - stačí pro to jen něco udělat - přijít - a na "doučku" si to prostě znovu vysvětlíme. Jak dlouho to procvičujeme, záleží na tobě - klidně jen chvilku, prostě podle potřeby.

Tvořím pro dobré lidi.
Mgr. David Gajdošík  |   Netvořice

© 2003-2024 Mgr. David Gajdošík. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!